تاب آوری در محیط کار به معنی مدیریت شرایط استرسزا و کنار آمدن با ناملایمات است. با آموزش تاب آوری در محیط کار میتوان به کارمندان کمک کرد تا علیرغم تحمل محیط پر استرس به رشد و بالندگی برسند.
راههای تاب آوری کارمندان
برای داشتن محیطی پرنشاط و کارآمد باید راههای تاب آوری کارمندان را شناخت و به آنها آموزش داد. برای موفقیت در این زمینه، شناسایی راههای تاب آوری کارمندان از مهمترین فاکتورها است.
از جمله راههای تاب آوری کارمندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- ایجاد محیط امن فیزیکی از اولین و مهمترین راههای تاب آوری کارمندان است.
- ایجاد محیط امن روانی از دیگر راههای تاب آوری کارمندان محسوب میشود.
- بررسی عملکرد کارمندان بصورت مداوم.
- تشخیص مشکلات کارمندان و همراهی برای حل آن .
- بررسی سلامت فیزیکی و روانی کارمندان به صورت مکرر.
- روشهای پیشرفته، مانند سیستم مدیریت یادگیری (LMS) میتواند روش ارزشمندی برای شناسایی راههای تاب آوری کارمندان باشد.
- از دیگر راههای تاب آوری کارمندان برگزاری کارگاههای آموزشی با مضمون تکنیکهای تمدد اعصاب، تمرکز بر سلامت جسمانی و تمرین تکنیکهای خودآگاهی است.
موانع تاب آوری کارمندان
موانع تاب آوری کارمندان یکی از چالشهای مهمی است که باید به آن پرداخته شود. از جمله موانع تاب آوری کارمندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- عدم تعادل بین کار و زندگی شخصی.
- قرار گرفتن بیش از حد در معرض رویدادهای استرسزا.
- زمان و فضای ناکافی برای پردازش احساسات منفی.
- تجربیات تحقیرآمیز
- ایزولهسازی اجتماعی.
اگر بخواهیم با نگرش جزئیتری به موانع تاب آوری کارمندان بپردازیم، باید این موضوع را به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کنیم. مسائل درونی یعنی مسائل درون محیط کار و مسائل بیرونی یعنی مسائل خارج از محیط کار.
از جمله مسائل درونی موانع تاب آوری کارمندان عبارتست از:
- فرق گذاشتن بین کارمندان.
- رقابت ناسالم بین کارمندان.
- فقدان روابط دوستانه بین کارمندان و مدیر.
- انتظارات نامعقول از کارمندان
از جمله مسائل بیرونی موانع تاب آوری کارمندان عبارتست از:
- دو شغله بودن.
- مشکلات خانوادگی و عاطفی(جدایی از همسر، بیماری اعضای خانواده، فوت یکی از عزیزان و …).
- مشکلات مالی.
- اهمیت ندادن به سلامت فردی از نظر جسمی و روحی.
- مطالعات کم.
محیطهای کاری امروزه غالبا محیطهای نامطمئن، استرسزا و پرتحرک هستند و تاب آوری کارمندان را تحت تاثیر قرار می دهند. برای بهبود تاب آوری کارمندان و داشتن کارمند تاب آور باید کوشید تا حد ممکن این موانع را مرتفع کرد.
ویژگی های یک کارمند با تاب آوری مناسب
یکی از مهمترین ویژگیهای کارمند تاب آور انعطافپذیری و ارتباط قوی با دیگران است. این موضوع باعث ایجاد روابط دوستانه بین کارمندان، کارفرما و مشتریها میشود.
از دیگر ویژگیهای کارمند تاب آور میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- جلب اعتماد دیگران.
- اولویتدهی به نیاز مشتریها.
- تشکیل و رهبری یک گروه پشتیبانی از همکاران در شرایط بحرانی.
- مقاومت در برابر فرسودگی شغلی.
- مقاومت در برابر بحرانها.
- هدفگذاریهای بزرگ و الهام گرفتن برای رسیدن به اهداف.
- سازگاری با شرایط.
- توانایی ترمیم سریع ضربه ها و بحرانها.
درباره ویژگیهای کارمند تاب آور ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کارمند تاب آور با ایجاد فضای مثبت در محیط کار به ساختن جامعهای بهتر کمک میکند.
منابع
theresiliencysolution.com
مقاله: Analysis of the Influencing Factors of Organizational Resilience